Friday, September 24, 2010

Minda Usahawan

Usahawan mempunyai minda yang cekap melihat peluang, berani mengambil risiko. Sentiasa kreatif dan inovatif terhadap pasaran di hadapan mereka, berkebolehan mengadaptasi isu menjadi peluang kepada mereka. Sebagai contoh lihat lah ketika musim perayaan, berbagai barangan yang dijual untuk menarik perhatian pembeli, ada peniaga menjual barangan yang sama sahaja, tetapi usahawan melihat dengan cara berbeza, mereka melangkaui cara pemikiran biasa, mereka mencari ruang untuk dilihat berbeza dari peniaga kebanyakan. Oleh itu usahawan mempunyai usaha untuk merealisasikan idea baru dan kreatif.
Setiap orang adalah berpotensi untuk menjadi usahawan dan peluang sentiasa terbuka. Apa yang membezakan antara individu terhadap keusahawanan adalah motivasi diri. Bersedia untuk mengambilkira risiko terhadap masa, ekuiti, kerjaya, berkebolehan untuk menjadi pemimpin, berkebolehan untuk membina plan perniagaan yang baik dan mempunyai visi yang jelas terhadap masa depan perniagaan.

Kisah Air Asia
  Dalam masa 5 tahun sahaja Air Asia telah berkembang pesat dengan mempunyai 30 buah pesawat antaranya boeing 737-300 dan Airbus A320-15. Air Asia telah berjaya mengadaptasikan Blue-Ocean Strategy terhadap perniagaannya. Mereka sedia berubah dari kebiasaan, keberanian mereka menawarkan tambang harga murah sangat-sangat dikagumi. Mereka berusaha untuk mencari apa yang pelanggan mahukan, dan dari pertanyaan inilah mereka berjaya untuk memecahkan tradisi.
Penjenamaan adalah matlamat yang paling penting untuk sesuatu perniagaan, maka Air Asia berjaya membina penjenamaan terhadap syarikat. Kini apabila pelanggan ingat kapalterbang maka lintasan pertama diminda mereka adalah Air Asia.
Maka CEO Air Asia, Tony Fernandes telah dilihat sebagai seorang usahawan yang berjaya dalam membangunkan perniagaan Air Asia. Ini kerana beliau bukan sahaja mempunyai keupayaan mencari peluang malah juga berjaya sebagai pemimpin. Usahawan perlu mempunyai ilmu didalam kepimpinan kerana didalam sesuatu organisasi besar seperti Air Asia konflik pasti berlaku dan disinilah pengetahuan kepimpinan akan teruji. 

1 comment:

  1. PERKHIDMATAN PEMBIAYAAN LE-MERIDIAN. syarikat pinjaman yang memberi saya pinjaman sebanyak 5,000,000.00 USD Apabila pelabur-pelabur lain yang lain telah mengabaikan tawaran saya tetapi Le_Meridian Funding Service memberi saya pinjaman yang memuaskan. langsung ke pembiayaan pinjaman dan projek dari segi pelaburan. mereka menyediakan penyelesaian pembiayaan kepada syarikat dan individu yang mencari akses kepada dana pasaran modal, mereka dapat membantu anda membiayai projek anda atau mengembangkan perniagaan anda. Hubungi E-mel :::: lfdsloans@lemeridianfds.com Juga lfdsloans@outlook.com atau Tulis pada Whatsapp Nombor pada 1- (989-394-3740) Berpikir Baik,

    ReplyDelete