Thursday, December 9, 2010

2 TIP KURANGKAN STRESS

Ada satu hari datang seorang kawan berjumpa saya, beliau berkata "Aku nak tanya kau sikit", lalu saya menjawap "Hah, apa dia?". "Aku rasa stres kat tempat kerja, kau taulah aku kerja sebagai akauntan, asyik tengok angka hari-hari, aku tengok kau setiap hari ceria ajer, bagilah aku tip sikit" katanya kepada saya. Saya bertanya "Apa yang kau buat selain dari buat kerja, maksud aku bila balik rumah?", "Aku tidor ajer, itu yang aku rasa paling mudah nak hilangkan stress aku" katanya lagi.
"Ok lah" kata ku,

Tip #1
Baca buku, ini yang paling mudah, carilah novel. Kenapa novel? Kerana novel akan merangsang otak untuk menjadi aktif. Otak yang mana? Otak kanan, kan kita manusia ada 2 bahagian otak, satu otak kiri yang bertugas untuk logik dan satu lagi otak kanan, untuk kreatif. Jadi baca novel akan merangsang otak kanan. Kawan saya ni setiap hari kerjanya tengok angka, jadi dia gunakan otak kiri, otak logik, kemudian balik rumah dia tidur, esok tengok angka lagi, mana tak stress. Kita kena seimbangkan penggunaan otak agar kita merasa hidup kita tidak terkongkong oleh satu aktiviti setiap hari. Membaca novel akan membuat kita berimaginasi, contohnya jika kita membaca ayat seperti begini "Aku duduk ditebing sungai, melepaskan pandangan ku kearah air yang mengalir jernih, kelihatan anak-anak ikan seluang berenang-renang melawan arus untuk ke hulu sungai, aku cecahkan kaki ku kedalam air, oh, sejuk dan nyaman sekali dirasakan" Gambaran kita duduk ditebing sungai yang menghadap air yang jernih, maka kita akan ingat sungai atau air terjun yang pernah kita kunjungi dan gambaran ikan yang berenang didalam sungai akan menenangkan hati kita. Kita akan seperti merasa kesejukan air sungai yang pernah kita kunjungi  menyerap kedalam tubuh.
Macam tu lah merangsang otak kanan namanya. Imaginasi tersebut menyebabkan kita akan merasa relek dan tenang. Otak pun perlukan makanan seperti perut juga, maka berikanlah makanan yang sesuai untuk otak demi kesihatan jiwa.

Tip #2
Jadikan apa yang kita lakukan dengan penuh minat. Kalau tak minat mana boleh jadi, macam-macam alasan akan keluar dari mulut. Kalau tak minat kita akan paksa diri untuk lakukan, jawapannya stress lah. Saya katakan setiap apa yang kita buat adalah atas pilihan kita sendiri, jadi tanamkan minat untuk tolong diri sendiri, jangan mendera diri sendiri. 

No comments:

Post a Comment