Tuesday, December 7, 2010

Perang Harga - Anda Menang Atau Kalah

Apabila anda mahu menjual produk, perkara yang pertama difikirkan adalah harga. Soal perletakan harga membuat kebanyakan peniaga menemui jalan buntu atau merasa keliru, kerana peniaga merasakan harga adalah enjin utama untuk memenangi pelanggan. Perkara yang biasa dilakukan adalah seperti berikut;
  1. Zero-based pricing - Iaitu dengan mengambil risiko menjual dengan keuntungan sedikit, menyasarkan jualan yang banyak..
  2. Standard Mark-Up - Letakkan 50% mark-up harga dari kos produk.
  3. Competitive parity - Letakkan harga yang sama dengan pesaing dalam pasaran.
Perang Harga bukanlah satu strategi yang baik. Ia boleh diibaratkan seperti gergaji bermata dua. Strategi ini boleh dipanggil senjata makan tuan. Mengapa saya katakan begitu, adalah kerana anda akan mendapat keuntungan yang sedikit, kemudian ketika anda menaikkan harga semula pelanggan akan kecewa dan tidak mahu lagi singgah atau membeli produk anda, akibatnya jualan anda merosot, maka anda akan cuba menurunkan semula harga dan ketika ini syarikat anda akan beroperasi dalam akaun yang negatif. Pelanggan pula sudah mula menganggap anda menjual produk tidak berkualiti, akibatnya anda akan perlu bersedia untuk keluar dari pasaran. Perang harga amat mudah untuk diatasi atau ditiru, dengan kata lain "Kau turun harga, aku pun boleh". Perang harga tidak menguntungkan kepada peniaga, hanya pelanggan yang mendapat manfaat dari perkara ini dan tidak bertahan lama kerana pelanggan mula merasa kecewa apabila harga kembali naik.  

Penuhi Kehendak Dan Keperluan Pelanggan
Apa yang dilihat dari perkara diatas semuanya dilakukan tidak mengambil kira kehendak pelanggan. Dalam memasarkan produk perkara utama adalah memahami keperluan dan kehendak pelanggan. Menyelami nilai sebenar yang mahu dibayar oleh pelanggan adalah satu keutamaan. Oleh itu lakukanlah penyelidikan dan risikan terhadap harga, kualiti dan persepsi dari bakal pelanggan, jika tidak mampu melakukan sendiri anda boleh menggunakan perkhidmatan syarikat perunding untuk melakukannya. Dari itu anda akan dapat mengetahui berapakah harga dan kualiti yang di kehendaki oleh pelanggan. sebagai contoh anda menjadi pengeluar produk jus kurma. Kos pengeluaran adalah RM3.00 sebotol (250 ml), maka anda memutuskan untuk menjual dengan harga RM7.00, bagaimana jika pelanggan hanya bersedia untuk membayar dengan harga RM2.50, tentu anda tidak boleh menjual dengan harga dibawah kos. Bagaimana jika pelanggan sedia membayar dengan harga RM15.00 atau harga dipasaran sediaada sudah begitu, bukankah anda membodohkan diri sendiri hingga mungkin pelanggan akan beranggapan produk anda ada masalah dari segi isi kandungannya. 

Membina Kesetiaan
Bagi memenangi hati pelanggan adalah dengan membina kesetiaan. Jadikan pelanggan merasa mendapat faedah dari menggunakan produk anda, jadikan pelanggan merasakan pengalaman indah ketika menggunakan produk anda. Tonjolkan kehebatan produk dengan bandingan nilai yang dibayar. Sebagai contoh, syarikat ternama membina kesetiaan adalah dengan menyediakan pusat khidmat pelanggan (Customer servce centre), hal ini tidak merugikan kerana segala kos juga perlu dibayar oleh pelanggan. Mana ada yang percuma dalam dunia perniagaan, semua aktiviti perlu diambilkira kedalam akaun.
"Kualiti adalah agen utama dalam membina kesetiaan, kadangkala kualiti itu hanyalah persepsi, bergantung bagaimana anda mempromosikan produk, nilai tambah dan faedah kedalam minda pelanggan"

No comments:

Post a Comment