Friday, December 24, 2010

Lakukanlah Yang Terbaik Untuk Pelanggan Anda

Ini adalah kisah saya sebagai contoh:
Saya telah awal ke lapangan terbang untuk urusan 'check-in'. Apabila saya hendak mengesahkan tiket saya didalam 'business class', malangnya tempahan saya tiada didalam rekod dan tempat untuk business class juga telah penuh. Saya bertanya kepada agen tersebut adakah ada tempat lagi didalam kelas pertama, lalu beliau menjawap "Ya". Dengan tersenyum saya katakan "Hah, tak ada masalah" dan kemudian saya menyambung kata "Bolehkah 'upgrade' tempat duduk saya" Agen sigadis manis itu tersenyum lagi dan bangun dari tempat duduknya.
 Setelah 20 minit menunggu saya masih menanti tanpa mendapat jawapan dengan perasaan yang sedikit gementar kerana jika saya tidak dapat sampai ketempat yang dijanjikan maka gagallah program yang akan saya hadiri, mata saya menjeling kepada  pekerja tadi bersama rakannya membuat semakan didalam komputer, menelefon agen pelancongan saya dan kemudian menelefon pengurus beliau untuk mendapatkan arahan selanjutnya.
Lalu saya berkata dengan nada lembut mengatakan bahawa saya sudah beberapa tahun menggunakan perkhidmatan penerbangan syarikat mereka." Tak boleh kah berikan saya sedikit peluang istimewa kepada saya kali ini", "kami memang cuba berikan peluang ini tapi ada seoarang pegawai kanan  yang juga pelanggan tetap kami hendakkan tempat tersebut" kata nya. "Wah senangnya berkata begitu, sedangkan saya datang untuk 'check-in' business class di kaunter ini dengan jawapan yang hampa, tiada nama saya dalam senarai tempahan, kemudian saya terpaksa menunggu selama 20 minit untuk awak berbincang, saya sudah terlambat untuk 'check-in', sepatutnya saya diberikan peluang ini, bukan orang yang dah dapat tempat kemudian hendak bertukar class di berikan keutamaan. Semuanya adalah kesilapan dari syarikat awak, orang yang patut diberikan tempat adalah saya". Tapi jawapan yang mengecewakan keluar dari mulutnya " Company policy En. Roslan".
Syarikat penerbangan ini begitu berbangga mewar-warkan tentang kebaikan perkhidmatan pelanggan nya, inovatif dalam perkhidmatan pelanggan melalui pendekatan yang fleksibel, tapi apa yang jadi pekerja kaunter pun tidak faham istilah inovatif tersebut.. 
Oleh itu apa sahaja perancangan dan perubahan yang ingin dilakukan oleh syarikat hendaklah diberikan kefahaman dahulu kepada semua pekerja supaya boleh diadaptasikan dengan baik..

No comments:

Post a Comment